هدایت به بالای صفحه

خارق | اخبار فناوری

تازه ترین خبرهای ایران و جهان در حوزه فناوری

بنچمارک منتسب‌به پردازنده لیک فیلد Core i5-L15G7 اینتل فاش شد

  • ۸۳
بنچمارک منتسب‌به پردازنده لیک فیلد Core i5-L15G7 اینتل فاش شد

به‌تازگی بنچمارک منتسب‌به اولین مدل از پردازنده‌های جدید سری لیک‌فیلد اینتل در گیک‌بنچ منتشر شده است که از عملکرد بهتر آن نسبت‌به اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام حکایت دارد.

اولین نسل از پردازنده‌های سری لیکفیلد اینتل (Intel Lakefield) تا فرا رسیدن سه‌ماهه‌ی پایانی سال جاری میلادی روانه‌ی بازار نخواهند شد؛ با این‌حال افرادی توانسته‌اند به نسخه‌ی اولیه‌ی پردازنده‌های موردبحث دسترسی پیدا کنند و به ما نشان دهند که باید انتظار چه‌نوع عملکردی را از آن‌ها داشته باشیم. جدیدترین خبر فاش‌شده درمورد سری لیک‌فیلد به پردازنده‌ای با نام Core i5-L15G7 نسبت داده شده است. آمار منتشرشده نشان می‌دهد پردازنده‌ی موردبحث توانسته است در بنچمارک گیک‌بنچ عملکردی بهتر نسبت‌به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام از خود برجای بگذارد. 

این نخستین باری نیست که شاهد افشای بنچمارک مربوط به تراشه‌های سری لیک‌فیلد اینتل هستیم و پیش‌تر نیز مواردی این‌چنینی را شاهد بوده‌ایم. شنبه‌ی گذشته توییتی جدید از سوی کاربری با نام InstLatX64 روی توییتر منتشر شد که نتایج بنچمارک گیک‌بنچ را برای پردازنده‌ی Core i5-L15G7 افشا می‌کرد. سیستم-روی-چیپ موردبحث ظاهرا نسخه‌ی ضعیف‌تر Core 15-L16G7 به‌شمار می‌آید که پیش‌تر در ماه ژانویه‌ی ۲۰۲۰ شاهد افشای نتایج بنچمارک آن در UserBenchmark بودیم.

اخبار فاش‌شده نشان می‌دهند که پردازنده‌ی سری لیک‌فیلد Core i5-L15G7 قرار است پردازنده‌ای هیبریدی با پنج هسته و مبتنی‌بر معماری x86 باشد؛ Core i5-L15G7 از این لحاظ شباهت بسیار زیادی به تراشه‌ی دیگری از سری لیک‌فیلد دارد که در ماه سپتامبر ۲۰۱۹ شاهد افشای جزئیات مربوط به آن از سوی برخی افشاگران بودیم. ظاهرا Core i5-L15G7 قرار است دارای یک هسته‌ی بزرگ Sunny Cove باشد که با اتکا به لیتوگرافی ۱۰ نانومتری تولید شده است. این تراشه همچنین چهار هسته‌ی کوچک Tremont با لیتوگرافی ۲۲ نانومتری Foveros خواهد داشت (Foveros نوعی فناوری تجمیع سه‌بعدی جدید است که طی آن چیپ‌ها و چیپلت‌ها در یک پکیج واحد به‌صورت لایه به لایه به همدیگر متصل می‌شود). 

افزون بر موارد یادشده، گفته می‌شود تراشه‌ی موردبحث اینتل دارای توان طراحی حرارتی (TDP) بین ۵ تا ۷ وات خواهد بود. گزارش منتشرشده از سوی گیک‌بنچ همچنین می‌گوید Core i5-L15G7 دارای ۱/۵ مگابایت کش سطح دوم (L2 Cache) و ۴ مگابایت کش سطح سوم (L3 Cache) است. 

در ماه سپتامبر گذشته شاهد انتشار آمار مربوط به عملکرد پردازنده‌ی لیک‌فیلد اینتل در بنچمارک 3DMark بودیم. آمار منتشرشده در آن زمان نشان می‌دهند که این پردازنده دارای فرکانس پردازشی بوست حدودا ۳/۱ گیگاهرتز خواهد بود. آزمایش‌های گیک‌بنچ روی Core i5-L15G7 نشان دادند این تراشه فرکانس پردازشی پایه‌ی حدودا ۱/۳۸ گیگاهرتز دارد و در بهترین حالت توانسته است به فرکانس ۲/۹۵ گیگاهرتز دست پیدا کند. مقایسه‌ی این آمار نشان می‌دهد احتمالا تراشه‌ی جدید موردبحث با تراشه‌ی فاش‌شده در ماه سپتامبر متفاوت است؛ با این‌حال فراموش نکنید این گفته‌ها هنوز در حد حدس و گمان هستند.

در هر صورت آمار منتشرشده نشان می‌دهد تراشه‌ی موردبحث سری لیک‌فیلد اینتل قدرت پردازشی به‌نسبت بیشتری در مقایسه با سیستم-روی-چیپ اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام دارد. در آزمایش‌های تک هسته‌ای، پردازنده‌ی Core i5-L15G7 موفق به کسب امتیاز ۷۲۵ شده که طبق آمار به‌میزان بیش از ۱۰۴ درصد بهتر از امتیاز کسب‌شده توسط اسنپدراگون ۸۳۵ است. با این‌حال در پردازش‌های چند هسته‌ای پردازنده‌ی اینتل با فاصله‌ی اندکی توانست پردازنده‌ی کوالکام را شکست دهد. امتیاز کسب‌شده توسط Core i5-L15G7 معادل ۱٬۵۶۶ و امتیاز کسب‌شده توسط اسنپدراگون ۸۳۵ معادل ۱٬۵۳۳ بوده است. اعداد یادشده نشان می‌دهند تراشه‌ی اینتل اندکی بیشتر از ۲ درصد عملکرد بهتری نسبت‌به اسنپدراگون ۸۳۵ دارد.

به‌خاطر داشته باشید که اعداد یادشده مربوط به آزمایش‌های نسخه‌های عرضه‌نشده از پردازنده‌ی اینتل هستند. نخستین نسل از پردازنده‌های سری لیک‌فیلد اینتل تا فصل تعطیلات پیش‌روی سال جاری میلادی در دسترس قرار نخواهند گرفت؛ با در نظر گرفتن این توضیحات،‌ اینتل می‌تواند در زمان باقی‌مانده، بهبودهایی در تراشه‌هایش اعمال کند. از طرفی رسانه‌ی Tom's Hardware در گزارشی جداگانه می‌گوید در کالبدشکافی لپ‌تاپ لنوو X1 فولد موفق‌به رؤیت پردازنده‌ی Core i5-L16G7 شده است. لپ‌تاپ موردبحث در اواسط سال ۲۰۲۰ روانه‌ی بازار می‌شود. حتی تا زمان فرا رسیدن عرضه‌ی این لپ‌تاپ نیز اینتل می‌تواند بهبودهایی در عملکرد i5-L15G7 اعمال کند. 

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی