هدایت به بالای صفحه

خارق | اخبار فناوری

تازه ترین خبرهای ایران و جهان در حوزه فناوری

TSMC توسعه فرایند لیتوگرافی دونانومتری را آغاز کرده است

  • ۱۵۹
TSMC توسعه فرایند لیتوگرافی دونانومتری را آغاز کرده است

در آخرین جلسه‌ی سهام‌داران TSMC، مشخص شده است این تراشه‌ساز تایوانی قصد دارد روند توسعه‌ی لیتوگرافی دونانومتری را آغاز کند.

اخبار منتشرشده در اوایل ماه جاری میلادی، نشان می‌داد شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان (TSMC)، ظرفیت تولید واسط‌های CoWoS و تراشه‌های پنج‌نانومتری خودش را به‌زودی به حداکثر می‌رساند. دیروز نیز مشخص شد انویدیا و AMD کل ظرفیت مازاد تولید TSMC را برای توسعه‌ی پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک جدیدشان رزرو کردند. همچنین با اینکه شرکت‌های یادشده پیشرفت‌های جدیدی در توسعه‌ی تراشه‌های سه‌نانومتری کرده‌اند، نتوانسته‌اند کار چندانی پیش ببرند؛ زیرا به‌علت شیوع بیماری دنیاگیر کووید ۱۹، بسیاری از ابزار موردنیاز یا دردسترس نیستند یا پیداکردنشان سخت است.

برای توسعه‌ی تراشه‌های سه‌نانومتری هنوز کارهای زیادی باید انجام شود؛ ولی وب‌سایت DigiTimes در آخرین جلسه‌ی سهام‌داران TSMC دریافته است این شرکت از هم‌اکنون قصد دارد روند توسعه‌ی لیتوگرافی دونانومتری را آغاز کند. جزئیات مربوط‌به فرایند لیتوگرافی یادشده بسیار مبهم است و تنها مسئله‌ای که می‌توان از آن مطمئن بود، این است که TSMC توسعه‌ی این فرآیند را آغاز کرده است.

نکته‌ی واضع درباره‌ی تراشه‌هایی که با لیتوگرافی دونانومتری ساخته می‌شوند، سرعت بسیار بیشتر و کارآمدتربودنشان درمقایسه‌با تراشه‌هایی است که درحال‌حاضر وجود دارند. در خط‌مقدم توسعه و پیشرفت‌های TSMC، تراشه‌های پنج‌نانومتری قرار دارد که با بهره‌گیری از روش EUV (لیتوگرافی ازطریق اشعه‌ی ماوراء‌بنفش) و مشابه تراشه‌های ساخت سامسونگ تولید می‌شوند. براساس گزارش وب‌سایت دیجی‌تایمز، TSMC انتظار دارد ۱۰ درصد از درآمدهای امسالش حاصل از تراشه‌های پنج‌نانومتری باشد.

درحال‌حاضر، منبع اصلی درآمدهای تراشه‌ساز یادشده تولید تراشه‌های هفت‌نانومتری است. AMD تعداد بسیار زیادی از این نوع تراشه‌ها را برای قدرت‌بخشیدن به پردازنده‌های سری رایزن ۳۰۰۰ و کارت‌های گرافیک سری Navi سفارش داده است. حجم فراوانی از لیتوگرافی ساخت هفت‌نانومتری TSMC نیز به اپل اختصاص دارد. ذکر این نکته لازم است که هواوی به‌دلیل ممنوعیت‌های آمریکا، امکان خرید تراشه از TSMC را ندارد و برای حل این مشکل، سفارش‌هایش را به شرکت بین‌المللی ساخت نیمه‌رسانا (SMIC) می‌سپارد.

کارشناسان انتظار دارند تولید انبود تراشه‌های سه‌نانومتری در سال ۲۰۲۲ آغاز شود؛ بااین‌حال، مدت بسیاری تا آن زمان باقی مانده است. البته می‌توان امیدوار بود که پس از پایان انتظار برای این تراشه‌ها، شاهد افزایش بیشتر عملکرد و بازدهی باشیم. به‌طور کلی، مشتریان فراوانی ازجمله اپل، AMD، انویدیا و شرکت‌هایی از‌این‌دست در صف خرید محصولات متنوع TSMC قرار دارند. بسیاری از خطوط تولید تراشه‌ساز تایوانی یادشده برای تولید محصولاتی همچون واسط‌های CoWoS و پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک نسل بعد برای AMD و انویدیا رزرو شده‌اند.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی