هدایت به بالای صفحه

خارق | اخبار فناوری

تازه ترین خبرهای ایران و جهان در حوزه فناوری

مینگ‌چی کو: هدست واقعیت ترکیبی اپل در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد

  • ۴۰
مینگ‌چی کو: هدست واقعیت ترکیبی اپل در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد

گفته می‌شود اپل قصد دارد نخستین نسل از هدست واقعیت ترکیبی خود را در سال ۲۰۲۲ و عینک واقعیت افزوده را سال ۲۰۲۵ رونمایی و وارد بازار کند.

اپل فرایند توسعه و آزمون‌وخطای هدست‌های واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی را شروع کرده و به طور جدی به ‌دنبال دستیابی به فناوری برتر در این زمینه است. به‌طور کلی، گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که غول دنیای فناوری برای معرفی این محصولات بسیار مصمم است و تکنولوژی‌های مذکور جزوی از چشم‌انداز بلندمدت این شرکت برای آینده محسوب می‌شوند. به گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به گفته‌های مینگ-چی کو، غول دنیای فناوری قصد دارد نخستین جاه‌طلبی‌اش را در این حوزه، سال ۲۰۲۲ در قالب یک هدست واقعیت ترکیبی روانه‌ی بازار کند.

مینگ-چی کو، تحلیل‌گر شناس محصولات اپل، در یادداشتی خطاب به سرمایه‌گذاران، می‌نویسد هدست واقعیت ترکیبی مورد انتظار اپل در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد و متعاقب آن، عینک واقعیت افزوده در سال ۲۰۲۵ از راه خواهد ‌رسید. وی با ترسیم نقشه‌ی راهی برای تلاش‌ اپل به‌منظور ارائه‌ی محصولات مبتنی بر فناوری AR، ادعا می‌کند واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی (MR) فناوری‌های مهم بعدی هستند که می‌توانند راهکار جدیدی برای تعامل انسان با ماشین‌ها و سایر محصولات الکترونیکی تعریف کنند. مینگ‌چی کو معتقد است در آینده‌ی تکنولوژی، دستگاه‌های واقعیت مجازی از جایگاه مناسبی برخوردار خواهند بود؛ اما این سخت‌افزار MR و AR است که می‌تواند جریان اصلی صنعت را تغییر بدهد و به‌نوعی دگرگون کند. مینگ‌چی کو در ادامه می‌نویسد:

ما پیش‌بینی می‌کنیم که نقشه‌ی راه محصولات مبتنی بر فناوری MR و AR اپل شامل سه مرحله خواهد بود. این سه مرحله شامل عرضه‌ی هدست واقعیت ترکیبی در سال ۲۰۲۲، نوعی عینک تا سال ۲۰۲۵ و در نهایت، نوعی لنز چشمی (لنز تماسی) تا سال ۲۰۳۰ الی ۲۰۴۰ است. ما معتقدیم که نخستین محصول تلفیقی از تجربیات AR و VR ارائه می‌دهد؛ درحالی‌که عینک و لنز تمرکز بیشتر روی کاربردهای AR دارند.

با استناد به گفته‌های مینگ‌چی کو، نخستین هدست اپل برای غوطه‌وری بیشتر کاربر، تلفیقی از فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ارائه می‌دهد و به‌نوعی گفته‌های وی با شایعات اخیر همسو است. گزارش‌های قبلی حاکی از آن بودند که اهالی کوپرتینو در فرایند توسعه و طراحی اپل گلس مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده با چالش‌های متعددی روبه‌رو شده‌اند و ظاهرا این عینک ممکن است به دلیل پیچیدگی فرایند ساخت و تکنولوژی به‌کاررفته در آن، به ‌تأخیر بیافتد و در نهایت، هدست واقعیت مجازی یا واقعیت ترکیبی اپل به‌عنوان سنگِ بنا در مسیر نشان دادن قابلیت چشمگیر این محصولات زودتر از عینک مورد بحث راهی بازار شود.

به گفته این تحلیلگر، در حال حاضر چندین نمونه‌ی اولیه از هدست واقعیت ترکیبی اپل با وزن ۲۰۰ الی ۳۰۰ گرم مورد بررسی و آزمون‌وخطا قرار گرفته است؛ اما او می‌گوید اگر اپل بتواند مشکلات فنی را حل کند، وزن نهایی هدست می‌تواند تنها ۱۰۰ الی ۲۰۰ گرم باشد که بسیار سبک‌تر از دستگاه‌های VR موجود است. تا پیش از این، یکی از چالش‌های بزرگ اپل در فرایند توسعه‌ی دستگاه‌های قابل نصب‌ روی سَر (HMD)، وزن سنگین آن‌ها بیان می‌شد؛ اگر هدست سنگین باشد، استفاده از آن در طولانی‌مدت بسیار دشوار خواهد بود و باعث خستگی سَر کاربر می‌شود.

بلومبرگ در گزارش جداگانه‌ای ادعا ‌کرده است کوپرتینویی‌ها از اواخر سال ۲۰۱۵ تیم مهندسی متشکل از هزار نفر را برای توسعه‌ی دو محصول AR و VR تشکیل داده‌اند؛ اما جانی آیو (مدیر پیشین طراحی اپل)، با طرح نهایی مخالفت کرده است؛ زیرا طراحی یادشده از یک دستگاه جداگانه برای جای دادن قطعات سخت‌افزاری و پردازنده‌ها تشکل شده بود. از قرار معلوم، یکی از مشکلات در طراحی هدست منفرد اپل گلس که تیم توسعه را به سمت طراحی ماژولار سوق داده، این بوده است که تعبیه‌ی پردازنده منجر به سنگین شدن دستگاه می‌شود و در آزمایش‌های اولیه مشکلات ناشی از کشیدگی گردن ایجاد کرده است. حال اگر گفته‌ی مینگ‌چی کو در مورد وزن هدست صحت داشته باشد، می‌توان آن را نقطه‌ی عطفی در عملی کردن این محصول در بازار مصرفی در نظر گرفت.

با توجه به طراحی پیچیده، کو انتظار دارد قیمت این هدست در ایالات متحده حدود ۱۰۰۰ دلار و مطابق با برچسب قیمتی یک آیفون پرچم‌دار باشد. این هدست به نمایشگرهای Micro-OLED سونی و چندین ماژول اپتیکال مجهز خواهد شد تا بتواند تجربه‌ی مناسبی از تلفیق AR و VR ارائه بدهد. براساس شایعات گذشته، این هدست به بیش از دوازده دوربین برای ردیابی حرکات دست، همراه‌ با دو نمایشگر 8K با وضوح بالا و فناوری پیشرفته ردیابی چشم مجهز خواهد شد. این دوربین‌ها می‌توانند ویدیوی دنیای واقعی را از طریق پاراگراف عبور و به کاربر نمایش بدهند. مینگ‌چی می‌گوید:

 اپل تمرکز خود را روی فناوری واقعیت افزوده گذاشته است؛ اما فکر می‌کنیم مشخصات سخت‌افزاری این محصول می‌تواند تجربه‌ای همه‌جانبه ارائه بدهد که به‌طور قابل توجهی بهتر از محصولات VR موجود است. ما معتقدیم که اپل ممکن است هدست مذکور را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط فروش با برنامه‌های مرتبط ویدئویی (به‌عنوان مثال، سرویس اپل تی‌وی و اپل ارکید) ادغام کند.

فاز دوم، تولید و عرضه‌ی عینک واقعیت افزوده است که توسعه‌ی آن مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد و همان‌طور که گفته شد، در سال ۲۰۲۵ عرضه می‌شود. گفته می‌شود اپل در این عینک از فناوری موج‌بَر بهره خواهد گرفت. موج‌بَر ساختاری است که امواجی همچون امواج الکترومغناطیسی یا امواج صوتی را هدایت و منتقل می‌کند و معمولا در عینک‌های AR به‌عنوان وسیله‌ای برای هدایت اطلاعات گرافیکی از یک منبع خروجی (نمایشگر مینیاتوری) به یک یا چند صفحه‌نمایش که در مقابل چشمان کاربر قرار دارند‌، استفاده می‌شود. این عینک تجربه واقعیت افزوده را از طریق فناوری‌های اپتیکال ارائه می‌دهد و احتمالا برخلاف هدست واقعیت ترکیبی، برای تأمین قدرت پردازشی به آیفون متکی است. هدست یک تجربه‌ی غوطه‌وری عالی ارائه می‌دهد؛ اما عینک بیشتر به ارائه تجربه‌ی گوشی هوشمند و فناوری واقعیت افزوده متمرکز است. کو همچنین مشتاقانه منتظر ادغام عینک اپل با اتومبیل خودران این شرکت است که احتمالا چند سال دیگر به بازار عرضه خواهد شد.

 

طبق گفته‌ی مینگ‌چی کو، چشم‌انداز و جاه‌طلبی بلندمدت اپل به این‌جا ختم نمی‌شود و پیش‌بینی می‌شود این شرکت پس از سال ۲۰۳۰، یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین فناوری‌های آینده را در قالب لنز چشمی (لنز تماسی)، با قابلیت‌های واقعیت افزوده راه‌اندازی خواهد کرد. این تحلیل‌گر استدلال می‌کند که این محصول، لوازم الکترونیکی را از دوران محاسبات مرئی به محاسبات نامرئی می‌رساند. با توجه به اینکه فاصله‌ی زمانی بسیار زیادی با عرضه‌ی این محصول باقی مانده، جزئیات دیگر از آن منتشر نشده است؛ اما برای ارائه‌ی دیدی کلی و پتانسیل این تکنولوژی، تصور کنید که با استفاده از یک لنز کوچک روی چشمانتان، می‌تواند در گستره‌ی دید خود از فناوری AR بهره بگیرید و در آن غوطه‌ور شوید‌.

به‌طور کلی، مینگ‌چی کو از دورنمای محصولات یادشده بسیار راضی است و باور دارد که اپل به فناوری واقعیت ترکیبی و واقعیت افزوده بسیار متعهد خواهد بود. کو پیش‌بینی می‌کند که ذی‌نفعان اصلی زنجیره‌ی تأمین هدست شامل سونی (تأمین‌کننده نمایشگر انحصاری)، پگاترون (بازوی تولیدی انحصاری) و تأمین‌کنندگان مربوط به اجزای اپتیکال هستند.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی