هدایت به بالای صفحه

خارق | اخبار فناوری

تازه ترین خبرهای ایران و جهان در حوزه فناوری

جلوگیری نتفلیکس از اشتراک گذاری رمز عبور حساب ‌کاربری

  • ۵۴
جلوگیری نتفلیکس از اشتراک گذاری رمز عبور حساب ‌کاربری

نتفلیکس به‌صورت آزمایشی سیستمی روی کار آورده است تا از اشتراک‌گذاری رمز عبور جلوگیری کند. تحلیلگران می‌گویند اشتراک‌گذاری رمز عبور حدود ۹ میلیارد دلار برای صنعت استریم هزینه‌بردار است. 

طبق آمار رسمی، نتفلیکس (Netflix) بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر اشتراکی در سراسر دنیا دارد. به ‌نظر می‌رسد این غول صنعت استریم به دلایل تجاری و امنیتی قصد دارد با اشتراک‌گذاری رمز عبور حساب‌های کاربری مقابله کند. براساس گزارش ورج، قابلیتی که نخستین بار توسط GammaWire رؤیت شد، افرادی که برای وارد شدن به حساب کاربری مورد تأیید نیستند شناسایی می‌کند و جلوی دسترسی آن‌ها به حساب کاربری را می‌گیرد.

نماینده‌ی نت فلیکس در گفت‌و‌گو با ورج اعلام کرد این قابلیت آزمایشی به‌گونه‌ای طراحی شده است که تضمین بدهد صرفا افراد مجاز، اجازه‌ی دسترسی به حساب‌ کاربری داشته باشند. اگر نتفلیکس تشخیص بدهد که فردی غیر از صاحب اصلی حساب کاربری در پی وارد شدن به آن است، سیستم تأیید اعتبار از طریق ایمیل یا پیامک دست ‌به‌کار می‌شود. اگر فردی نتواند مالکیت حساب کاربری را در مدت‌زمان مشخص تأیید کند، اجازه نخواهد داشت محتوای نتفلیکس را استریم کند. در همین حین نتفلیکس از این افراد درخواست می‌کند حساب کاربری اختصاصی خود را بسازند.

این سیستم قطعا نمی‌تواند ۱۰۰ درصد جلوی اشتراک‌گذاری رمز عبور را بگیرد؛ چون از لحاظ تئوری ممکن است دارنده‌ی حساب کاربری به‌ محض دریافت کد تأیید اعتبار، آن را برای دوستش بفرستد. البته نتفلیکس امیدوار است این سیستم تا حدی از اشتراک‌گذاری رمز عبور جلوگیری کند.

قابلیت آزمایشی جدید نتفلیکس در حال حاضر مختص کشور خاصی نیست و مدت‌زمان مشخصی برای آن تعریف نشده است. نتفلیکس می‌گوید یکی از کارکردهای این قابلیت،‌ محافظت بهتر از حساب‌های کاربری است. اگر افراد سودجو به ‌روش‌های کلاه‌بردارانه به رمز عبور حساب کاربری دسترسی پیدا کنند و بخواهند اقدامی مخرب در آن انجام بدهند، اجازه‌ی دسترسی به حساب کاربری نخواهند داشت.

یکی از بزرگ‌ترین سؤالاتی که مشترکین نتفلیکس ممکن است مطرح کنند، این است که حساب‌های کاربری خانوادگی بر چه اساسی تعریف می‌شوند. در بخش قوانین نتفلیکس آمده است محتوای این پلتفرم برای استفاده‌ی شخصی و غیر تجاری است و نباید ‌غیر از اعضای خانواده با کس دیگری به ‌اشتراک گذاشته شود. این گفته ممکن است به‌ معنی عضو فیزیکی خانواده باشد؛ البته بخش قوانین نتفلیکس  در این زمینه کاملا شفاف نیست.

خانواده‌هایی که فرزندشان به هر دلیلی در جای دیگری زندگی می‌کنند و به هم نزدیک نیستند ممکن است سراغ تهیه‌ی پلن خانوادگی بروند. رید هستینگز، مدیرعامل نتفلیکس، در سال ۲۰۱۶ درباره‌ی این سناریو سخنانی مطرح کرده بود. هستینگز در آن زمان گفت: «اشتراک‌گذاری رمز عبور، چیزی است که باید یاد بگیرید با آن کنار بیایید. روش‌های قانونی زیادی برای اشتراک‌گذاری رمز عبور وجود دارد؛ نظیر اشتراک‌گذاری با همسر و فرزندان. فعلا مرز مشخصی تعیین نشده است و ما مشکلی با وضعیت فعلی نداریم.» 

اکنون چند سال از آن زمان می‌گذرد و به ‌نظر می‌رسد نتفلیکس تصمیم گرفته است بخشی از سیاست‌های خود را دست‌خوش تغییر کند. اعضای نتفلیکس تصمیم دارند ضمن پیاده‌سازی معیارهای امنیتی قوی‌تر، تا حدی جلوی اشتراک‌گذاری رمز عبور را بگیرند.

تحلیلگران و سرمایه‌گذاران صنعت استریم بارها نگرانی خود را در مورد اشتراک‌گذاری رمز عبور ابراز کرده‌اند. تحلیلگران مؤسسه‌ی Parks Associates تخمین می‌زنند اشتراک‌گذاری رمز عبور برای شرکت‌های فعال در صنعت استریم ۹ میلیارد دلار هزینه‌ برمی‌دارد. هستینگز و دیگر مدیران اجرایی شرکت‌های استریم بارها گفته‌اند باید با این موضوع کنار آمد؛ اما ظاهرا اوضاع کم‌کم در حال تغییر است. 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی