-
۰۶:۳۷ ب.ظ | شنبه ۲/۶/۹۹
-
۸۳

مارک رینر، کارگردانی فنی استودیوی کوالیشن و توسعه دهنده Gears 5، در مصاحبه جدید خود Sampler Feedback Streaming را یک تکنولوژی انقلابی در ایکس باکس سری ایکس معرفی کرد.
بازی Gears 5 اولین بازی حال حاضر استودیوهای بازیسازی ایکسباکس است که براساس اعلام توسعهدهندگان آن، برای کنسول ایکس باکس سری ایکس نیز ارتقاء داده خواهد شد. طبق برنامه از پیش تعیین شدهی سازندگان این بازی، قرار است تنظیمات گرافیکی Ultra پی سی، به عنوان اساس کار این ارتقاء قرار گرفته و ضمن اجرای روان بازی در نرخ فریمهای 60fps، حدود ۵۰ درصد جزئیات بیشتر به اجزای تصاویر آن افزوده شود. آنالیز وبسایت Digital Foundry نیز تأیید میکند که نسخه ایکس باکس سری ایکس Gears 5 در سطوح گرافیکی پردازنده RTX 2080 Ti اجرا میشود.
اما حالا مارک رینر (Mike Rayner) کارگردانی فنی استودیوی کوالیشن و توسعه دهنده Gears 5، در مصاحبه جدید خود با وبسایت Windows Central هیجان خود را نسبت به ارتقاء قابلیتهای Xbox Series X با مخاطبان به اشتراک گذاشته است. او در خلال صحبتهای خود اظهار دارد که Sampler Feedback Streaming، یک تکنولوژی متحول کننده و بسیار مهم بوده که میتواند جزئیات بافت تصاویر را با میزان قابل توجهی ارتقاء دهد.
به عنوان یک توسعه دهنده بازی، یکی از هیجان انگیزترین بهبودهای سخت افزاری کنسولهای نسل بعد را ارتقاء رابط I/O در ایکس باکس سری ایکس میدانم. با توجه به گسترش چشمگیر حجم دنیای بازیها در نسل فعلی کنسولهای بازی، زمان دانلود و اندازه فایلهای نصبی افزایش قابل توجهی داشته و در نتیجه زمان مورد نیاز برای انتقال دادهها زیاد شده است. این موضوع، روی زمان بارگذاری بازیها نیز تأثیرگذار بوده و امکان استریم دنیای بازیها را بدون از دست دادن جزئیات تصاویر با چالش مواجه کرده است. ایکس باکس سری ایکس به طور ویژه برای حل این مسئله طراحی شده و در این امر بسیار موفق عمل کرده است.
هنگامی که کنسول جدید مایکروسافت در اختیار ما قرار بگیرد، زمان لود بازیها تا بیش از ۴ برابر سریعتر از قبل خواهد بود. این مقدار، بدون ایجاد هیچگونه تغییر در ساختار کد بازیها ایجاد میشود. با ای پی آیهای جدید DirectStorage و سخت افزار جدید استخراج فایلهای فشرده قادر خواهیم بود تا عملکرد ورود و خروج دادهها به سیستم را تا مقدار قابل توجهی ارتقاء بخشیده و فشار وارد شده به CPU را کاهش دهیم.
هردوی این عوامل در دستیابی به سرعتهای بالای لود بازیها کاملاً حیاتی خواهند بود. وقتی به آینده بازیها در کنسول جدید مایکروسافت نگاه میکنیم، تکنولوژِی SFS یا Sampler Feedback Streaming را داریم که به نظر من یک ویژگی انقلابی و متحول کننده در بحث استریم دنیای بازیها و سطح جزئیات بصری تصاویر است. ما در آینده بدون توجه به محدودیتهایی که قبلاً با آن مواجه بودیم، قطعاً از این ویژگی برای افزایش جزئیات بافت تصاویر در عین کاهش زمان لود دادهها استفاده خواهیم کرد.
جالب اینجاست که روی کاغذ، قابلیتهای I/O حافظه SSD پلی استیشن 5 با سرعت ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه در حالت Raw و ۸ تا ۹ گیگابایت بر ثانیه برای حالت فشرده، برتری قابل توجهی نسبت به ایکس باکس سری ایکس دارد. این مقادیر در کنسول مایکروسافت به ۲.۴ و ۴.۵ گیگابایت بر ثانیه میرسد.
هرچند مایکروسافت با بهره گیری از تکنولوژیهای DirectStorage API و Sampler Feedback Streaming و البته سیستم جدید فشرده سازی BCPack ترفندهای خاصی برای ارتقاء عملکرد سیستم خود به کار خواهد گرفت.
اما حالا که صحبت از بازی Gears در میان است، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که بازی استراتژیک این مجموعه با نام Tactics، ساخته استودیوی اسپلش دمیج (Splash Damage) در آستانه انتشار برای پلتفرم پی سی است. Gears Tactics از طریق فروشگاه آنلاین استیم و مایکروسافت استور برای پلتفرم ویندوز منتشر میشود. پورت ایکس باکس وان این بازی نیز در ادامه سال جاری میلادی منتشر خواهد شد.